بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» عمل شقاق مقعدی (جراحی فیشر)

 عمل شقاق مقعدی (جراحی فیشر)

عمل جراحی شقاق با روش اسفنکتروتومی ، درمان ساده ای است، که طی آن اسفنکتر برش یا کشش داده می شود. اسفنکتر در واقع همان عضله دایره ای مقعد است که وظیفه کنترل دفع و باز و بسته شدن دریچه مقعد را بر عهده دارد. هدف از جراحی اسفنکترومی درمان شکاف دیواره مقعد یا همان فیشر از طریق کاهش اسپاسم عضله است. این جراحی به عنوان آخرین راه برای درمان این بیماری صورت می گیرد یعنی اگر سایر درمان ها مثل استفاده از رژیم غذایی پرفیبر، مصرف نرم کننده های مدفوع، بوتاکس و … پاسخگوی درمان نباشد، درمان شقاق با جراحی اسفنکتروتومی صورت می پذیرد.

تحقیقات نشان داده اند که برای شقاق مقعدی مزمن به هیچ عنوان روش های دارویی پاسخگو نبوده و لازم است که بیمار تحت عمل جراحی فیشر قرار بگیرد تا بهبودی حاصل شود.

نحوه ی انجام عمل جراحی اسفنکتروتومی داخلی جانبی مقعد

برای انجام این روش جراح یک برش کوچک در اسفنکتر داخلی مقعد ایجاد می کند. هدف از این برش این است که فشار اسفنکتر را کاهش دهد زیرا هنگامی که فشار بیش از حد بالا است، شکاف های مقعد قادر به بهبودی نیستند.

این درمان تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی انجام می گیرد و معمولاً نیازی به بستری شدن در بیمارستان نخواهد بود. یعنی بیمار می تواند پس از عمل به خانه بازگردد. پس از عمل حدود شش هفته طول می کشد تا عروق این ناحیه به طور کامل بهبود یابد، اما اکثر افراد قادر به ادامه فعالیت های عادی خود از جمله رفتن به محل کار در عرض یک تا دو هفته پس از عمل جراحی هستند. اغلب افراد پس از این عمل شاهد کاهش درد شقاق مقعد به میزان قابل توجهی هستند اما درد هنگام اجابت مزاج و یا مشاهده خون بر روی دستمال توالت تا چند هفته پس از عمل طبیعی است.

جراحی بسته

در روش درمان شقاق با روش اسفنکتروتومی بسته یک برش بر روی شیار جانبی زده شده و از آن شیار عضله اسفنکتر یا دریچه را بیرون کشیده و قسمتی از آن را بسته به میزان پیشرفت شقاق مقعد قطع می کنند. انجام این روش جراحی ریسک آسیب به مخاط روده را به همراه داشته از همین روی نیاز به دقت بالایی دارد.


جراحی باز

این روش مشابه جراحی بسته است با این تفاوت که این بار برش (نیم الی یک سانتی متری) بر روی کانال مقعد زده می شود. در پایان عمل قسمت انتهایی برش را بسته به شرایط بیمار باز گشته و یا می بندند.


عمل شقاق به روش فیشرکتومی

فیشرکتومی که به انگلیسی Fissurectomy نامیده می شود، یکی دیگر از روشهای عمل جراحی فیشر است که تقریبا می توان گفت نتیجه ای مشابه با روش اسفنکتروتومی دارد. با این تفاوت که در فیشرکتومی لبه های زخم بریده شده و جدا می شوند.

سپس از ماده ای خاص برای بستن لبه های زخم استفاده می شود. طی این روش؛ هیچ کدام از عضلات اسفنکتر بریده نمی شوند.


فلپ پیشرفته

روش فلپ پیشرفته یا فلپ های پوستی شامل برداشتن بافت سالم از قسمت دیگری از بدن و استفاده از آن برای ترمیم زخم شقاق و بهبود خونرسانی به محل است. به عبارت ساده تر، این روش بافت مزمن غیر التیام بخش را با بافتی که به خوبی متشکل از عروق سالم است جایگزین می کند که زخم شانس بیشتری برای التیام داشته باشد.


عمل شقاق با لیزر

از این روش به عنوان درمان سريع و قطعي شقاق بدون جراحی نیز یاد می شود. زیرا در کوتاه ترین زمان ممکن (نیم ساعت یا کمتر) زخم را به طور کلی از بین برده، جوش می دهد و به مرور زمان هیچ گونه اثری هم از آن باقی نمی ماند. پیشنهاد میکنیم برای اطلاعات بیشتر در ارتباط با این روش، به صفحه درمان شقاق مقعدی سر بزنید.


درمان شقاق با لیزر

هزینه جراحی شقاق

قطعا یکی از سوالاتی که ذهن هر بیمار را درگیر می کند، هزینه درمان شقاق به روش جراحی یا سایر روشهای منتخب می باشد. در این رابطه باید بدانید که هزینه یا قیمت این عمل کاملا بستگی به اندازه شکاف، عمق آن و… دارد. در نتیجه بهتر است که ابتدا بیمار توسط پزشک معاینه شود تا علاوه بر تعیین هزینه دقیق، روش درمان مناسب نیز انتخاب شود.


آیا عمل شقاق با بوتاکس جزو روشهای جراحی به شمار می رود؟

سم بوتولینوم یا بوتاکس دارویی است که معمولاً برای درمان بیماری هایی که باعث اسپاسم عضلانی می شوند استفاده می شود. می توان آن را به عضله اسفنکتر در اطراف زخم شقاق تزریق کرد که به آرامش آن و شل شدن عضلات کمک می کند. این روش به نوبه خود به بهبود طبیعی شکاف کمک می کند.

بوتاکس به صورت تزریقی انجام می شود. شما این روش را در کلینیک های جراحی یا بیمارستان، تحت بیهوشی عمومی یا موضعی انجام خواهید داد. اکثر افراد برای بوتاکس شقاق تحت بیهوشی درمان می شوند. این روش جزو عمل های جراحی نیست ولی می تواند یک متخصص جراح عمومی آن را انجام دهد.

خطرات و عوارض جراحی اسفنکتروتومی داخلی جانبی مقعد

درمان شقاق با روش اسفنکتروتومی

جراحی شقاق با روش اسفنکتروتومی از روش های موثر در درمان شقاق است اما مانند هر جراحی دیگری سختی های خود را داشته و بدون عوارض نخواهد بود. البته این عوارض برای تمامی افراد ایجاد نمی شود.


  • اختلالات دفع مدفوع
  • اختلال در کنترل گاز روده
  • آبسه مقعدی
  • درد
  • خونریزی حین عمل که نیاز به بخیه دارد.

با وجود موثر بودن درمان شقاق با جراحی اسفنکترومی مقعد، این روش به عنوان بهترین روش شناخته نمی شود. چرا که جراحی عوارض و خطرات بسیاری را به همراه دارد و از همین روی به جز در موارد محدود انجام نمی پذیرد. در حال حاضر مدرن ترین و قطعی ترین روش درمان شقاق با لیزر است. زیرا لیزر هیچ یک از معایب جراحی مانند درد، خونریزی، بستری شدن در بیمارستان، پرداخت هزینه های گزاف، احتمال ابتلا به عفونت و … را به همراه ندارد به علاوه این روش چون هیچ آسیبی به عضله اسفنکتر وارد نمی کند، از بی اختیاری مدفوع نیز جلوگیری خواهد نمود. از همین روی بهترین روش درمان با لیزر شناخته می شود.


مراقبت های پس از عمل شقاق با روش اسفنکتروتومی

معمولاً دوره بهبودی پس از این جراحی در حدود 6 هفته به طول می انجامد، اما اغلب افراد در این دوره می توانند به کار های روزمره خود نیز برسند. در این دوره مشاهده خواهید کرد که درد شقاق به میزان زیادی کاهش یافته است.اما مراقبت از خود در این دوره بسیار حائز اهمیت است زیرا که می تواند در نتیجه درمان تا حد زیادی تاثیرگذار باشد.

برخی از توصیه های مراقبتی پس از درمان شقاق با روش اسفنکتروتومی عبارتند از :


  • میزان استراحت در طول روز را افزایش دهید.
  • سعی کنید بی‌حرکت نباشید و تا جایی که توان دارید پیاده روی کنید.
  • حمام رفتن در دوره نقاهت پس از عمل منعی ندارد اما باید ناحیه مقعد را با حوله نرم خشک کنید.
  • مقدار زیادی آب بنوشید.
  • رژیم غذایی پر فیبر را فراموش نکنید.
  • اگر در معرض یبوست قرار دارید با مشورت پزشک از داروهای نرم کننده و مسهل استفاده نمایید.
  • داروهای مسکن را بر طبق نظر پزشک و در ساعات تعیین شده مصرف نمایید.
  • استفاده از حمام سیتز پس از این عمل می توان تا حد قابل توجهی در بهبودی موثر باشد.
  • برای کاهش فشار وارده به مقعد هنگام دفع از یک چهارپایه کوچک استفاده نمایید.
  • به جای استفاده از دستمال توالت معمولی از دستمال های مرطوب استفاده کنید.
  • از صابون های بدون بو استفاده نمایید.

منبع: کلینیک زارعی

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده