مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» انواع فیلتر ممبران و روش عملکرد آنها

همانطور که در ابتدا گفته شد، فیلترهای ممبران (غشایی) به عنوان مانعی برای جداسازی آلاینده ها از آب عمل کرده یا ذرات آلوده کننده آب را حذف می کنند. اسمز معکوس، اولترافیلتراسیون و نانوفیلتراسیون همه از ممبران در فرایندهای مختلف فیلتراسیون خود استفاده می کنند.

روش کار فیلتر ممبران یا ممبرین تصفیه آب

اگر بخواهیم در روش کارکرد این فیلتر دقیق تر شویم، می توان آن به دسته های زیر تقسیم بندی کرد:


اسمز معکوس

به ممبران نیمه تراوا فشار وارد کرده و این عمل به مولکول های آب اجازه می دهد تا از طریق آنها عبور کنند. در نتیجه ترکیبات معدنی محلول در آب تخلیه می شوند. در این قسمت می توان گفت که دو جریان مجزا ایجاد شده است.


اولترافیلتراسیون

روش اولترافیلتراسیون یا UF بر خلاف ممبران اسمز معکوس آب را جدا نمی کند و در واقع فقط یک فیلتر ذرات بسیار ریز یا رسوب گیر است. با فیلتراسیون مکانیکی ذرات تا ۰٫۰۲۵ میکرون نمی توانند از ممبران اولترافیلتراسیون عبور کنند.


نانوفیلتراسیون

فناوری غشای نانوفیلتراسیون بسیار شبیه به اسمز معکوس عمل می کند، با این تفاوت که فیلتراسیون به خوبی اسمز معکوس فشار وارد نمی کند.


تفاوت بین ممبران اولترافیلتراسیون و اسمز معکوس چیست؟

دو روش اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون دارای تفاوت بسیاری هستند. اسمز معکوس قادر به حذف مواد معدنی محلول در آب بوده در حالی که اولترافیلتراسیون UF فقط مواد جامد یا ذرات را فیلتر می کند. همچنین اسمز معکوس قادر است مواد معدنی محلول را که از غشای اولترافیلتراسیون عبور می کنند خارج کند.


بهترین نوع این فیلترها برای دستگاه تصفیه آب خانگی کدام است؟

شرکت‌های بسیاری در سراسر جهان این فیلتر را تولید می‌کنند که هرکدام کارایی خاص به خودشان را دارند، از متریال ویژه‌ای ساخته شده‌اند که لایه‌ها و غشای موجود در آن ها متفاوت است.


فیلترهای ممبران از چه چیزی ساخته شده اند؟

فیلتر های ممبران از انواع مختلفی از مواد ساخته شده اند. اگر آنها همراه با اسمز معکوس باشند، ممبران کامپوزیتی لایه نازک نامیده می شوند. پیش از این ساختار، غشای اسمز معکوس از سلولز تری استات یا CTA ساخته شده می شد. امروزده دیگر غشاهای تری استات در بازار فروخته نمی شوند. آنها اولین نسخه از ممبران اسمز معکوس بودند و تحمل pH پایینی داشتند. سلولز تری استات در هر اینچ مربع آب زیادی تولید نمی کردند. داشتن غشا نازک، یک سیستم اسمز معکوس را قادر می سازد تا مقدار زیادی آب تصفیه شده در فضای کمتر تولید کند، که این امر باعث می شود غشاهای بزرگتر در محفظه های کوچکتر به دست آیند. این اتفاق سبک ممبران اسمز معکوس را متحول کرد. روش اولترافیلتراسیون از همان نوع مواد با فرمول کمی متفاوت تری استفاده می کند.


هر چند وقت یکبار باید فیلتر ممبران تعویض شود؟

لازم است بدانید که این کار کاملا بستگی به سیستم دستگاه تصفیه آب شما دارد:


  • در دستگاه های دارای سیستم اسمز معکوس؛ بسته به کیفیت آب هر دو یا سه سال یکبار نیاز هست که تعویض فیلتر انجام بگیرد. از آنجا که ممبران اسمز معکوس مواد معدنی بیشتری را رد می کند، برخی از این مواد معدنی شروع به بیرون آمدن از محلول کرده و سطح ممبران را مسدود می کنند. البته لازم به ذکر است که اگر فیلترها را به طور منظم تعویض کنید، ممبران می تواند پنج سال دوام بیاورد.
  • ممبران اولترافیلتراسیون: اگر سیستم دستگاه تصفیه آب شما اولترافیلتراسیون باشد، سالی یکبار برای تعویض آن باید اقدام کنید. زیرا غشاهای UF هنگام فیلتر کردن آلاینده ها را جمع آوری می کنند.
تمام دستگاه های آب شیرین کن حاوی سیستم اسمز معکوس دارای فیلتر ممبران می باشند ولی دستگاه های دارای سیستم اولترافیلتراسیون اینگونه نبوده و باید ممبران را برای آن جدا تهیه کنید. برای این مواقع، پیشنهاد ما به شما فیلتر فیلمتک ممبران برای دستگاه تصفیه آب بوده که دارای یکی از بهترین غشاهای تصفیه می باشد.

چگونه باید این غشا‌ءها را تمیز کرد؟

شما معمولا نیازی به تمیز کردن غشای فیلتر در سیستم های دستگاه تصفیه آب خانگی ندارید. ولی به طور کلی برای شستشو یا تمیز کردن غشاء، از مواد شیمیایی در جهت از بین بردن مقداری رسوب یا ذرات مسدود کننده غشاء استفاده کنید. طبیعی است که تعویض این فیلترها هر چند وقت یک بار و در مدت کم مقرون به صرفه نیست. همیشه باید ممبرین را قبل از استفاده شسته تا مطمئن شوید همه چیز به درستی کار می کند.


رسوب گذاری و پوسته پوسته شدن در فیلتر ممبران چیست؟

پوسته پوسته شدن و رسوب گذاری به طور خاص به دستگاه هایی که دارای ممبران اسمز معکوس هستند مربوط می شود.


پوسته پوسته شدن ممبرین

هنگامی که مولکول های آب در سراسر ممبران حرکت می کنند تا مواد معدنی محلول شروع به تخلیه شدن کند، برخی از آن مواد معدنی سرانجام از محلول خارج شده و پوسته ایجاد می کنند. این اتفاق اکثرا در ممبرین هایی که تخلیه غیر ارگانیک دارند اتفاق می افتد و باعث می شود زمانی که آب را می جوشانید، حلقه سفید رنگی را دور لوله مشاهده کنید.

رسوب ممبرین

رسوب گذاری تقریبا شبیه به پوسته پوسته شدن است، اما به جای تجمع مواد معدنی ، ارگان های موجود شروع به لغزش کردهُ به طرف ممبرین حرکت می کنند و غشاء را مانند رسوب می بندند.


ممبرین فیلتراسیون را چگونه باید شست؟

ممبران اولترافیلتراسیون یک فناوری یکپارچه بوده و نباید آن را از هم جدا کرد. برای شستشوی ممبران اولترافیلتراسیون هنگام راه اندازی، به سادگی هوا را از محلی که وارد می شود خارج کنید. ولی زمانی که سیستم اسمز معکوس را راه اندازی می کنید، آن را بشویید تا به اشباع مجدد کمک کند. در سیستم های تصفیه آب خانگی، دو یا سه مخزن آب را پر کرده و بگذارید قبل از استفاده کار کردن سیستم از داخل محفظه تخلیه عبور کنند.

SOURCE: http://tadbirkhabar.com/%d9%81%db%8c%d9%84%d8%aa%d8%b1-%d9%85%d9%85%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%aa%d8%b5%d9%81%db%8c%d9%87-%d8%a2%d8%a8%d8%8c-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%a8%d8%b1%d8%af-%d9%88-%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b9-2/

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده