بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» درمان بواسیر (هموروئید) با لیزر، سریع و قطعی بدون عمل جراحی

درمان بواسیر (هموروئید) با لیزر، سریع و قطعی بدون عمل جراحی

بواسیر یا هموروئید چیست

بواسیر یا هموروئید (Hemorrhoid) عارضه ای است که در دسته بیماری های ناحیه حساس نشیمنگاهی قرار دارد به همین دلیل بیشتر افرادی که به آن مبتلا می شوند از بیان مشکل خود دچار ترس و یا خجالت می شوند. اما باید بدانید که اکثر افراد برای یک بار هم که شده این بیماری را تجربه کرده اند. برخلاف تصور رایجی که وجود دارد بواسیر پیر و جوان نمی شناسد و نمی توان گفت که فقط افراد میانسال یا پیر گرفتار این عارضه می شوند. اما در پاسخ به این سوال که بواسیر یا هموروئید چیست؟ باید بگوییم که این بیماری در اطراف ناحیه مقعد ایجاد می شود. رگ های خونی که در این ناحیه وجود دارد در اثر عوامل مختلفی مثل زور زدن، بارداری، اضافه وزن، یبوست و … دچار پارگی و یا کشیدگی می شوند. با افزایش فشار، خون داخل مویرگ های مقعد حبس می شود و در نتیجه رگ هه و عروق خونی باد کرده و دچار التهاب می شوند که در این حالت بواسیر یا هموروئید ایجاد می شود.

اگر رگهای داخلی مقعد متورم و کشیده شوند بواسیر داخلی رخ می دهد. به دلیل اینکه گیرنده های عصبی درد در ناحیه داخلی مقعد کمتر است این نوع بواسیر معمولاً بدون درد و با خونریزی همراه است. اما اگر فشار و کشیدگی ادامه پیدا کند بالشتک های هموروئیدی به بیرون از مقعد کشیده می شوند و کم کم به بواسیر خارجی تبدیل می شود. بواسیر داخلی خود به ۴ درجه تقسیم می شود که شدیدترین نوع آن درجه ۴ می باشد که همیشه بیرون از مقعد می ماند و با فشار دست هم به داخل باز نمی گردد.

در بواسیر خارجی فشار و کشش رگهای خارجی مقعد باعث این بیماری می شود که همراه با ایجاد توده و برجستگی هایی در اطراف و زیر پوست مقعد می باشد. این توده ها و بالشتک های پرخون بسیار متورم و دردناک می باشند و باعث می شود که بیمار هنگام دفع، درد بیشتری داشته باشد. در نتیجه یکی از نشانه های بیماری بواسیر خارجی توده و برآمدگی های گوشتی شکل در اطراف سوراخ مقعد می باشد.


درمان بواسیر با لیزر

وقتی فردی به این بیماری دردناک مبتلا می‌شود، انتخاب راه و روش درمان قطعی بواسیر  برای او مشکل خواهد شد و این سوال که برای درمان بواسیر چه باید کرد؟ ذهن او را درگیر می نماید. زیرا همیشه پزشک چند روش درمانی را همراه با معایب و مزایای آن بر سایر روش‌ها توضیح داده و توصیه می‌کند. در نهایت بیمار است که بین گزینه‌های پیشنهادی پزشک خود برای بواسیر و درمان آن انتخاب می‌کند. وقتی پای درمان‌های سنگین‌تری چون جراحی به میان می‌آید معمولاً فرد در انتخاب خود حساس‌تر می‌شود. از میان روش های درمانی جراحی هموروئید با لیزر از محبوبیت بیشتری در میان مردم برخوردار است. زیرا افراد تا جایی که بتوانند از تیغ برنده جراحی می‌گریزند. لیزر برای درمان تمامی انواع بواسیر مؤثر است. عمل هموروئید با لیزر نیز به عنوان یک نوع جراحی لیزری شناخته شده است که کل فرآیند درمان در آن با اشعه انجام می‌شود.

برای درمان هموروئید با لیزر از دو نوع لیزر می توان استفاده نمود: لیزر کم توان یا همان مادون قرمز (IRC) که بیشتر برای بواسیر یا هموروئید ترومبوزه در ابتدای ظهور علائم اولیه استفاده می شود.

لیزر پرتوان یا همان دی اکسید کربن (CO2) که برای عمل هموروئید بدون بازگشت و عوارض به صورت سرپایی استفاده می شود و برای برش توده به جای تیغ جراحی به کار می رود.

انعقاد مادون قرمز (IRC) یا لیزر بواسیر یک روش کم‌تهاجمی برای درمان هموروئید بدون جراحی است که به سرعت و به طور گسترده ای به عنوان یک خط درمانی مؤثر، با استقبال مواجه شد و بر سایر روش‌ها پیشی گرفت. قابل تحمل بودن، مشکلات و عوارض کمتر، سبب ترجیح آن بر سایر روش‌ها شد. در روش مادون قرمز با استفاده از تماس یک پروب کوچک در ناحیه‌ی بالایی عروق متورم هموروئید و تاباندن نور مادون قرمز به مدت یک ثانیه، رگ بالایی هموروئید را منقبض و سپس منعقد می‌کنند تا خونرسانی به هموروئید قطع شود. در واقع حرارت ناشی از این نور، ناحیه را می‌سوزاند و خشک می‌کند. در این روش همانند مسدود کردن رودخانه‌هایی که به یک دریاچه ختم می‌شوند می‌توان منجر به خشک شدن دریاچه شد.


درمان بواسیر با لیزر

روش انعقاد مادون قرمز برای هموروئید های کوچک و متوسط و انواع بواسیر داخلی که با درد و خونریزی همراه هستند و به درمان‌های علامتی پاسخ نمی‌دهند، بسیار کارآمد و مناسب است.

انعقاد مادون قرمز علاوه بر کم‌هزینه بودن، نیازی به بستری شبانه در بیمارستان ندارد و به صورت سرپایی در مطب متخصص انجام می شود. این روش از اسکلروتراپی مؤثرتر و از روش رابربند زود بازده‌تر است و سریع تر نتیجه می‌دهد. انعقاد مادون قرمز نیاز به آمادگی قبل از عمل خاصی ندارد و طی ده دقیقه انجام می‌شود، اما بسته به شدت آسیب ممکن است نیاز به تکرار آن برای پوشش تمام نواحی باشد.

به جز احتمال احساس اجابت مزاج بلافاصله پس از عمل به دلیل تحریک کانال مقعد و کمی خونریزی، عارضه‌ی دیگری وجود ندارد. استفاده از حمام سیتز و مصرف ملین برای نرم شدن مدفوع و راحت‌تر شدن اجابت مزاج به کاهش ناراحتی پس از انعقاد مادون قرمز و درمان خونریزی بواسیر کمک می‌کند.

به منظور پیشگیری از بازگشت مجدد هموروئید در فرد، تغییر در شیوه‌ی زندگی با اضافه کردن فیبر بیشتری به رژیم غذایی، مصرف مایعات فراوان، ورزش روزانه و کاهش وزن اضافی توصیه‌ی می‌شود.

شما می توانید مجموعه درمانی ایران کلینیک را با پیشرفته ترین و به روزترین امکانات و بهترین پزشکان و متخصصان، به عنوان بیمارستان تخصصی هموروئید برای درمان قطعی و بدون بازگشت بیماری خود انتخاب نمایید. در این مجموعه تمامی خدمات مربوط به بیماری های نشیمنگاهی با استفاده از آخرین دستگاه های لیزر و با کمترین عوارض انجام می شود.


درمان هموروئید یا بواسیر خارجی بدون جراحی با لیزر

در مورد نوع خارجی این بیماری به جای سیاهرگ های داخلی، سیاهرگ های بیرونی مقعد دچار این مشکل می شوند. به بیانی دیگر می توان گفت بواسیر یا هموروئید ترومبوزه به شکل توده ای در زیر پوست مقعد ظاهر می شود.

درمان بواسیر خارجی بدون جراحی: به جرات میتوان گفت بهترین روش درمان سریع بواسیر خارجی بدون خونریزی، درمان بواسیر با لیزر است. در این روش به جای استفاده از تیغ جراحی، از اشعه لیزر برای برش و قطع نواحی آسیب دیده استفاده می شود. لیزر هموروئید خارجی مزایای خاص مربوط به خود را دارد و به همین علت درمان هموروئید با لیزر به عنوان بهترین روش شناخته می شود. همچنین مزایای مختلف این روش موجب شده محبوبیت و استفاده از آن رو به گسترش باشد. استفاده از لیزر موجب می شود بافت ها و اعصاب آسیب دیده همزمان ترمیم شوند، که این امر درد و خونریزی بیمار را به شدت کاهش میدهد.

لیزر هم برای بواسیر داخلی و هم برای هموروئید خارجی بهترین گزینه درمان می باشد. همان طورکه گفتیم در بواسیر خارجی بیرون زدگی و توده هایی در اطراف مقعد مشاهده می شود که می توان با استفاده از تاباندن اشعه لیزر و بدون آسیب به بافت های سالم اطراف آن را درمان نمود. برای درمان بواسیر یا هموروئید خارجی بدون جراحی و با لیزر معمولاً از لیزرهای پرتوان یا همان لیزر Co2 استفاده می شود تا علاوه بر درمان، توده و زائده ی گوشتی مانند هم برداشته شود و بیمار نسبت به ظاهر ناحیه مقعد خود احساس رضایت داشته باشد.


درمان بواسیر (هموروئید) داخلی با لیزر

هموروئید داخلی دارای ۴ درجه می باشد که در بواسیر داخلی درجه یک فقط خونریزی به صورت قطره ای و تورم عروق راست روده مشاهده می شود و در بواسیر داخلی درجه دو ممکن است بعد از دفع برآمدگی و یا برجستگی در بیرون مقعد ظاهر شود که خودش به داخل باز می گردد. ولی در هموروئید داخلی درجه سه توده و برجستگی گوشتی که بیرون مقعد شکل گرفته خودش به داخل بر نمی گردد و فرد باید بافشار دست آن را به داخل برگرداند. اما بدترین نوع بواسیر داخلی درجه چهار می باشد که بیماری به قدری شدید شده که حتی با فشار دست هم به داخل برنمی گردد و زائده همواره بیرون مقعد ظاهر زشت و زننده ای را ایجاد می نماید. اما با وجود لیزر جای هیچ گونه ترس و نگرانی نیست زیرا برای هرکدام از انواع بواسیر لیزر مخصوصی وجود دارد مثلاً برای درمان بواسیر داخلی درجه یک و دو بدون جراحی و با استفاده از لیزر، از اشعه ها و پرتوهای کم توان یا همان IRC استفاده می شود بدین صورت که با استفاده از پروب لیزر که بر روی بواسیر داخلی قرار می گیرد و از راه مقعد وارد می شود مادون قرمز تابانده می شود و بافت هموروئیدی منعقد شده و پس از چند روز از بین می رود.

برای بواسیر داخلی درجه سه و چهار هم می توان از لیزرهای پرتوان استفاده نمود چون در درجه سه و چهار ما شاهد توده های بیرون زده و برجستگی در اطراف مقعد هستیم به جای بریدن این توده ها با تیغ و چاقوی جراحی از لیزر پرتوان یا همان لیزر دی اکسیدکربن CO2 استفاده می شود.

از مزایای درمان هموروئید داخلی با لیزر می توانیم به این موارد اشاره کنیم:


  • در سریع ترین زمان ممکن و معمولاً کمتر از یک ساعت
  • درمان قطعی با از بین بردن کامل ناحیه متورم
  • جلوگیری از عفونت به علت ضد عفونی کردن ناحیه مورد نظر
  • هزینه مناسب
  • بدون احساس درد و یا خونریزی
  • بدون نیاز به طی کردن دوره نقاهت
  • بدون نیاز به پانسمان کردن موضع

منبع: ایران کلینیک

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده