بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» حفظ سلامت دستگاه گوارش با رعایت چند نکته ساده

 حفظ سلامت دستگاه گوارش با رعایت چند نکته ساده

شیوه زندگی و نیز غذاهایی که انتخاب می کنید، نقشی اساسی بر حفظ سلامت دستگاه گوارش شما دارد. مواردی مانند آشامیدن کافی آب، افزایش مصرف فیبر و ورزش همگی از عواملی هستند که به سلامت دستگاه گوارش کمک می کنند. اگر می خواهید سلامت دستگاه گوارش خود را حفظ کنید تا انتها با ما همراه باشید :

رژیم غذایی پر فیبر


فیبر از جمله مواد مغذی و مورد نیاز برای سلامت دستگاه گوارش است، که قابلیت هضم و جذب توسط دستگاه گوارش انسان را ندارد. اما پیروی از یک رژیم غذایی پر فیبر و غنی از غلات کامل، سبزیجات، حبوبات و میوه ها می تواند سلامت گوارشی شما را بهبود ببخشد. زیرا که فیبر در دستگاه گوارش انسان هضم نمی شود در نتیجه حجم زیادی آب را به خود جذب نموده و مانع از یبوست خواهد شد. همچنین این رژیم غذایی به درمان بیماری های گوارشی مانند دیورتیکولیت، هموروئید و سندرم روده تحریک پذیر (IBS) کمک می کند. علاوه بر دستگاه گوارش، مصرف فیبر در حفظ تعادل وزن و سلامت کلی بدن نیز تاثیرگذار است.

مصرف فیبرهای محلول و غیر محلول

مصرف فیبرهای محلول و غیر محلول

برای حفظ سلامت دستگاه گوارش مصرف هر دو نوع فیبر یعنی محلول و نامحلول الزامی است، زیرا هر یک از این دو نوع فیبر عملکرد های مختلفی را برای بدن به همراه دارند. فیبر نامحلول، دارای خاصیت هیگروسکوپیک بوده و تا 20 برابر وزن خود آب جذب می نماید در حالی که فیبر محلول در آب حل شده و توانایی تولید ژل در روده را دارد. منابع خوب فیبر نامحلول شامل سبوس گندم، سبزیجات و غلات کامل هستند، در حالی که فیبر محلول از سبوس جو، آجیل، دانه و حبوبات قابل دریافت است.


محدود کردن چربی ها

تحقیقات نشان داده مصرف چربی ها در بروز یبوست موثر هستند، زیرا که سرعت هضم پروتئین گوشتی را کاهش می دهند. اما از آنجایی که مصرف چربی ها نیز برای بدن ضروری است، می توان با مصرف همزمان چربی ها و فیبر از بروز یبوست جلوگیری نمود.


گوشت بدون چربی را انتخاب کنید.

همان که اشاره کردیم، مصرف چربی سلامت دستگاه گوارش را به خطر می اندازد اما مصرف پروتئین گوشت برای بدن ضروری است به همین منظور به شما پیشنهاد می کنیم از گوشت های سرشار از پروتئین و فاقد چربی مانند گوشت مرغ استفاده کنید.


مصرف پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها همان باکتری های سالمی هستند که به طور طبیعی در دستگاه گوارش شما یافت می شوند. پروبیوتیک ها با اثرات رژیم غذایی غلط در بدن، مصرف آنتی بیوتیک ها و استرس مبارزه نموده و جذب مواد مغذی در بدن را افزایش میدهند. همچنین از سایر اثرات پروبیوتیک ها می توانیم به تجزیه لاکتوز، تقویت سیستم ایمنی بدن و حتی درمان IBS اشاره کنیم. از منابع دارای پروبیوتیک می توانیم به لبنیاتی مانند شیر و ماست اشاره کنیم.

ادامه مطلب

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده